JA - jag hade fel! Kundernas paradox har tvingat mig att hitta en lösning.

Skriven av Magnus Bornäs
Lästid: 3 min

De flesta kunder jag möter har förstått att de lever i en extremt föränderlig värld och att de behöver förändra hur de arbetar och samarbetar.

Kunderna förstår att förändringen är nödvändig då arbetsuppgifterna blir fler, svårare, abstraktare och kräver mer kreativ höjd samtidigt som arbetsdagarna blir allt mer oförutsägbara på grund av ökad tillgänglighet och förändringstakt.

När vi blir kontaktade vill kunderna ge sina anställda verktyg för att undvika stress, öka fokus, göra tydligare prioriteringar - få mer gjort utan att betala priset av stress, långa arbetsdagar, lågt engagemang. Viljan är god.

Paradoxen jag har brottats med är att kunderna sällan upplever sig ha tid eller budget till gediget förändringsarbete. Jag har ofta blivit frustrerad och tänkt "det enda ni inte har råd med är att fortsätta som nu". Kunden har som bekant alltid rätt. I alla fall i relation till sin egen tid och pengar.

Efter lite experimenterande har jag börjat omvärdera min sanning om att förändring tar tid. Inspirerad av AGES (Neuroleadership Institute) har jag haft några korta workshops som gett förbluffande god effekt. Här är några tips för korta men effektfulla workshops.

 Attention - starta rakt in i handlingen med igenkännande exempel som fångar deltagarnas uppmärksamhet. Behåll energin genom att ge dem full uppmärksamhet tillbaka. Något nytt behöver hända var 20:e minut.

Generation - generera idéer hos lyssnarna som kopplar till deras egen situation. Prata mindre själv och involvera i bikupor och öva med praktiska exempel.

Emotion - väck riktiga känslor genom att berätta historier som är äkta och berör. Dela ditt eget exempel ärligt, utan att överdriva. Beskriv konsekvenser om deltagarna lyckas med sin förändring eller om de inte gör det.

Spacing - pausa och kom tillbaka till samma resonemang flera gånger. Dela upp lärandet i många korta tillfällen. Dela in deltagarna i lärpar med tydliga instruktioner om så att de stöttar varandra och håller i sitt lärande och skapar goda vanor mellan tillfällena.

Egentligen inget nytt eller särskilt revolutionerande men jag är förbluffad över hur långt några kunder kommit i sin förändring på kort tid när de utmanade mina sanningar. Ibland är det fantastiskt härligt att ha fel och tvingas till förändring.

Prenumerera på vår blogg

Upptäck fler artiklar