En viktig veckorutin som gör skillnad på riktigt

: 5 min

Om jag säger att du kan skaffa dig semesterkänsla på helgen och en nystartskänsla på måndag morgon varje vecka, skulle du tro mig då?

Vi lär ut en detalj när vi håller kurser i Workflow, som är häpnadsväckande effektiv och effektfull. Jag tror det är bäst att du provar, för det är svårt att veta hur det känns förrän man upplevt det. Alla som provat vet hur stor skillnad det blir, och hur oskönt det blir när man hoppar över detta moment om man har gjort det som en vana.

En av de chefer som jag coachar regelbundet, vittnade om hur det blev för henne när hon för första gången hoppade över detta efter 5 veckors konsekvent genomförande: "Jag kände mig mycket mer stressad, helgen blev inte lika avkopplande och framförallt såg jag inte fram emot att gå till jobbet på måndagen."

Så, om du vill känna allt detta fast tvärtom - läs vidare!

Så här gör man:

 Avsätt minst 45 minuter. Det är lite tid med tanke på vilken enorm effekt på välmående och motivation detta ger.

1. Reflektera en stund över hur denna vecka varit.

Fundera ut något positivt du gjort eller bidragit med och skriv ner detta. Fundera ut något som kunde ha blivit bättre och som du kan påverka framåt. Lista gärna ut vad du behöver göra för att det ska blir bättre nästa gång.

Effekt: Du får snabbt lite sköna känslor och dopamin när du hittar det där du gjorde bra, och du får en känsla av att du är på väg framåt när du hittar något du kunde ha gjort bättre. Avsätt 5 minuter för detta!

 2. Töm huvudet på allt du ska göra

Skriv ner dem på ett bra ställe där du kan få överblick och en möjlighet att sedan sortera dina uppgifter i prioritetsordning. Jag använder Microsoft To Do för detta, men det finns många bra alternativ! Papper och penna kan vara en bra start.

Effekt: Mindre brus i huvudet, och kanske upptäcker du att du har mindre att göra än du trodde, eller att du har mer att göra än du trodde. Oavsett får du en känsla av kontroll och ofta upplever du ett lugn. Din förmåga att fokusera ökar. Magi.

3. Töm inkorgarna

Rensa mejl, Teams, SMS, LinkedIn och andra inkorgar och säkerställ att allt du ska göra är infångat och parkerat på samma ställe som allt annat du skrivit ner.

Effekt: Lugnande effekt, mindre stress. Inget oroande ligger och pyr någonstans, allt nytt är nytt.

4. Visualisera dina viktigaste uppgifter

Fundera nu på vad vad som är viktigast nästa vecka och välj ut de tre viktigaste uppgifter. Säkerställ att du ser dessa tre punkter när du börjar jobba på måndag. Då behöver du inte fundera på vad du känner för eller lockas att ta tag i nåt enklare eller roligare utan du kan direkt ta tag i en av veckans viktigaste uppgifter och bocka av den på listan.

Effekt: Du vet vad du ska göra när du kliver in på jobbet på måndag morgon, och det innebär att du kan koppla av bättre under helgen.

Summering: Varför göra denna ansträngning?

Att bocka av viktiga saker på vår uppgiftslista är bland det mest tillfredsställande vi vet. Om vi inte gör det en dag upplever många att dagen inte var bra, känsla av otillräcklighet och oro växer fram. Att däremot gå från jobbet med en känsla av att ha slutfört en eller flera viktiga uppgifter vill jag hävda stärker vårt välmående, vår självförtroende, vårt självledarskap, vår motivation och vårt egenvärde.

Om detta fanns i tablettform - vad skulle vi vara beredda att betala? Det fina är att vi slipper äta tabletter, det enda som krävs är lite tid, en dos nyfikenhet, en längtan efter kontroll och lite disciplin. Särskilt första gången.

 Lycka till!

Prenumerera på vår blogg